Monday 20 September 2010

Ditinggalkan Kekasih.. Macam mana nak ubat hati luka?

Salam kepada semua.. Entry ini saya tulis dan tujukan khas untuk pelajar-pelajar saya yang amat saya sayangi. Sebagai pendidik, kadang-kala saya sedih bila tengok pelajar cemerlang merundum jatuh prestasi pembelajaran hanya kerana putus cinta (ditinggalkan kekasih). Walaupon entry ini asalnya untuk pelajar-pelajar saya, saya kira, nasihat yang diberikan berguna untuk semua juga. OK kamu baru saja putus cinta dan rasa macam nak giler ye? Cuba baca apa yang saya nak kongsi ni...

Jangan musnahkan diri sendiri
Ditinggalkan kekasih is not the end of the world!  Kenapa nak musnahkan hidup atau masa depan untuk orang yang tak tentu lagi jadi laki/bini  kita? Sedangkan yang dah kahwin lagi kan bercerai, inikan pula bagi yang tak ada ikatan apa-apa melainkan janji manis taat setia. Gunakan rasa sedih dan marah tu jadi pemangkin untuk kamu berusaha lebih gigih untuk jadi manusia yang lebih baik dan lebih hebat di masa akan datang (Use that anger and sadness deep within yourself to fuel your determination to become a more successful and better person). Cakap pada diri kita " Fine, kau tinggalkan aku sekarang.. satu hari nanti, kau akan menyesal!". Dalam hidup kita hanya ada dua jenis keadaan: pertama ialah keadaan yang kita boleh kawal (within our control), dan satu lagi ialah keadaan yang kita tak boleh kawal (out of our control). Kita tak boleh nak kawal perasaan orang lain pada kita, tapi kita boleh kawal apa yang kita nak buat dengan hidup kita (You can't control how people feel about you, but you can control how you should live your life!) Take charge...jangan bagi peluang untuk orang lain datang dalam hidup kita dan kucar-kacirkan hidup kita. Kita decide hidup kita sendiri.. Jadi kalau orang tu tak sayang kita lagi..... jangan risau..  God loves you and he knows that you would be better off without that person.. 

Saya tak dapat lupakan dia sebab saya sayang dia sangat-sangat!
OK kamu sayang dia sangat-sangat... tapi ada ke dia sayang kamu? Kenapa nak sayang orang yang tak sayangkan kita? Kenapa nak buang masa pada orang yang tak tahu hargai kita? Lebih baik cari orang yang sayangkan kita. Kuatkan semangat dan kata pada diri "OK, kau tinggalkan aku, tak pe akan ada orang lain yang akan sayangkan aku". Tell yourself this over and over and over.

Saya sedih sangat sampai tak boleh buat apa-apa.. hopeless
Normal la untuk rasa sedih bila ditinggalkan kekasih. Ada yang sedih tahap gaban, ada pula yang sedih tahap cipan :) Masa ni kalau nak nangis pon, nangis la sepuasnya. Kalau nak jadi bad mood tak nak buat apa-apa, cuma nak tengok je ikan emas dalam aquarium tu berenang-renang sampai ikan emas tu jadi rimas pon tengok la. Kalau nak makan aiskrim berkotak-kotak untuk hilangkan sedih pon, makan la. Kita manusia biasa yang ada perasaan, so kalau rasa sedih... let it be. It is OK to feel sad, but don't linger on that feeling far too long!

Macam mana nih.. sedih tak nak hilang juga
Jangan malu untuk minta bantuan nasihat atau sokongan dari kawan-kawan sekeliling atau kenalan rapat. Jangan merana sorang-sorang (You don't have to go through the experience alone). Kalau malu, cari professional yang boleh dipercayai seperti counselor atau di universiti, kadang-kala ada academic advisor. Yang penting, luahkan apa yang terbuku di hati. Jangan pendam dan buat-buat konon semuanya ok padahal tidak (Don't pretend that everything is OK when it is NOT).

Mungkin ada yang akan berkata "alaa cakap senang la, nak buat belum tentu lagi boleh". Apa yang saya kongsi nih berdasarkan pengalaman saya sendiri. Semasa saya di semester dua pengajian master, seminggu sebelum exam saya putus cinta. Memang sedih tahap gaban, menangis tahap cipan. But I told myself... I will grief later coz I have a battle to win (my exam).  Alhamdullillah, out of 4 subjects, saya score one A- dan three As!! My GPA for that semester is 3.93! Sampai sekarang kalau saya tengok exam transcript, saya teringat waktu sedih tahap gaban tu, dan betapa saya bersyukur kerana saya buat pilihan yang betul. Saya pilih masa depan sebab saya tahu, kalau saya fail pon, bukannya boyfriend saya akan datang balik kepada saya. Dia bahagia dengan orang lain kenapa kita nak hancurkan hidup kita sendiri? Alhamdullillah,  kalau saya boleh buat, anda boleh juga kan?

Image source:  http://datingxlence.com

    11 comments:

    Unknown said...

    salam along,xder cbox kat blog along,dah tgk artikel terbaru ajib, my name is girl

    nazeta said...

    ok, ni nak pegi tengok. cbox nanti la letak

    Anonymous said...

    hmmmmm...awak tak paam macam mane sy hidup besemangat selama ni,sy cari duit,sy ketawe,sy menanges,n sy bine impian hanye untuk die kot...macam mane sy nak lalui sume ni?sdgkan die bakal kawen ngan org yg sye benci,,die jempot sy pulak..hmmmm...sy kecewe..sy menages.sy je yg taw,jgn kan nak ketawe..nak senyum pun belum tentu sy mampu,,sy rindu layana die terhadap sy..senyuman die...suare die..sebelum ni,kami slalu text,call.skarang?sy dah tak bley wat tu sume lagi...macam mane saye nak jalani hidup sy?terlalu banyak yg kami kongsikan bersame..terlalu byk

    Unknown said...

    best entri.. mohon share

    Unknown said...

    best entri.. mohon share

    @zma said...

    Saya faham sangat perasaan anonymous.memang benar perasaan ada. Dan memang betul,awak dah bina segalanya around that man.tapi awak juga kena terima yang hubungan awak denga lelaki tu dah berakhir.sama je macam awak tengok cerita bersiri yang awak duduk ikut sampai berbulan bulan.dah pun tamat,tapi lepas tu awak ikut drama bersiri lain pulak.adakah awak sedih awak dah bazirkan masa berbulan bulan menonton drama bersiri itu, tak kan..bila cerita cinta antara benua dah abis.awak pun ikut pulak cerita cinta jangan pergi.sama la dengan hubungan cinta. Nasihat saya,nangis la kejap.pastu lupakan lelaki tu completely dan cari pasangan lain pula.jangan fikir apa yang jadi ni tragedy.sebab hubungan lepas yang gagal ni jadikan awak lebih matang dalam mengenali sifat lelaki yang sangat sangat berguna untuk hubungan awak yang seterusnya.jadikan hidup awak ni macam romantik comedy.ok? Apa nangis lagi tu,keluar la..cari lelaki yang lebih kaya,macho dan beriman daripada lelaki lepas tu.hehe...have fun searching.jangan percaya konsep cinta yang salah daripada media massa.so mpis learning

    Anonymous said...

    sy rase lbih bersemangat,thanx!
    kalau die xsuke kte da,buat ape kte suke die lg kn? :) doakn sy berjaye habiskn master next year!

    Admin said...

    Kesedihan yang menimpa boleh diubati dengan mendekatkan diri kepada Allah. Kita juga digalakkan untuk berusaha kerana jodoh itu sememangnya telah ditetapkan :) Bersabarlah..


    Di sini juga ada doa >>
    Doa Minta Jodoh Dipermudahkan, Insya Allah

    Anonymous said...

    saya juga baru ditinggalkan. selama ni my ex bf terlalu banyak meminta dari saya. wlpn apa yang dia minta tu sy xsuka tp sy ttp cuba bg semata2 utk dia bahagia. tp dia tinggalkan sy sbb xjd mcm dia nak. sedangkan berkali2 sy ckp sy dah cuba bg yang terbaik. tp dia masih jdkan sy sebab dia tinggalkan sy. mulanya sy menyesal sbb gagal jd yg terbaik buat dia. sy rasa marah, kecewa tp xtahu nak marahkan siapa. salah sy kah? sedangkan sy tahu sy sudah bg yg terbaik sejak dr dlu. salah dia kah?sedangkan dia juga cuba nak syg sy balik tp xboleh. berbagai cara sy buat utk terima hakikat yg "kami" dah xde, termasuk mencari Allah. tp hati masih diselubungi rasa sedih. Ya bukan mudah nak terima hakikat yang sy dh kehilangan org yg sy syg tp sy akn ttp cuba utk belajar ikhlaskan ht menerima perancangan Allah utk sy. Besarnya cinta sy pd dunia sehingga sy sggp mati kerananya, sehingga sy sggp dibakar neraka kerananya. Sy xpandang ini sbgai balasan dosa2 sy tp sy pandang inilah tanda Allah sygkan sy. Dikala sy derkaha kepada Dia, Dia masih kirimkan peringatan kepada sy supaya sy kembali kepada Dia.selamatkan sy dr azab neraka dan juga dunia.Dia tahu sy sejuta kali tidak mampu menanggung itu semua. Dia tahu sy xkuat, lepas taubat buat balik. sebab tu sy masih rasa sedih, bukan sebab Dia xdengar doa sy tp sbb Dia syg sy, sy leka bila gembira. Sungguh, sy sygkan lelaki tu, sehingga kini dia masih kekal dlm doa sy tp sy serahkan segala urusan sy kepada Allah, semoga Allah sekelip pon tidak menyerahkan urusan sy tu kepada dr sy sendri. sy juga berhak gembira.

    Mira said...

    saya dalam dilemma, saya tak tahu sama ada apa yang saya buat ni betul atau tidak, kekasih saya telah memilih calon ibu tapi bagaimanapun dia sayangkan saya, dia cakap ada orang lain dan akan berkahwin hujung tahun ini, saya pening kepala sama ada saya kena tinggalkan dia atau teruskan hubungan ini. Saya sudah berusaha untuk mengambil hati ibu dia tapi masih memilih pilihan dia. Adakah saya patut teruskan berusaha atau berhenti sahaja. Agak sukar untuk saya kalau hubungan kami terputus.

    Anonymous said...

    Pengalaman yang saya nak kongsi bersama. saya bercinta dengan suami orang, hamper 6 tahun tanpa pengetahuan isterinya. semasa tahun ke 4 isterinya telah transfer kerja di tempat negeri asal mereka.

    pada masa itu, hubungan kami menjadi semakin rapat.dan saya menjadi semakin sayangkan dia. namun panas tak sampai ke petang hujan ditengah hari, setahu selepas itu dia juga dapat transfer kenegi asalnya bersama-sama isterinya.
    Tinggallah saya bersendirian, kesedihan. namun saya anggap inilah yang terbaik untuknya. saya tak patut meruntuhkan kebahagian orang lain. tapi sebernya saya amat bersedih & tertekan